Rozhovor: Jak to je s “ošklivou” zeleninou

krive mrkve automaticky zustavaji na poli

Jak zareagujete, když do sortimentu zařadíme pokroucené okurky a papriky, které by se kvůli své “ošklivosti” jinak vyhodili? Zkusili jsme to a vy jste byli nadšení. Mimochodem, v pražské nabídce je máme stále, tak vyzkoušejte! 

Velkou zásluhu na vašem nadšení má neziskovka Zachraň jídlo. Právě ona odvedla v posledních letech fantastickou práci, aby českým zákazníkům tohle téma představila. Zajímá vás více? Přečtěte si náš rozhovor s mluvčí Zachraň jídlo Aničkou Strejcovou.

Kolik zeleniny se v Česku vyhodí, protože není “dost hezká”?

Těžko se to odhaduje, protože o vyhazování neexistují přesná data. Zemědělci množství zeleniny, která zůstane z různých důvodů na poli k zaorání, neevidují. Nicméně podle Organizace pro výživu a zemědělství OSN se kvůli vzhledu vyhodí až 20 % zemědělské produkce, což je obrovské číslo. My teď v Zachraň jídlo provádíme rozhovory se zemědělci, abychom zjistili, jaká je situace u nás. Výsledky budeme znát na podzim.

vyrazene brambory

Co to vůbec znamená, že je zelenina “ošklivá”? Kdo to stanovil?

Od zemědělců ke spotřebitelům se doposud dostávalo jen to ovoce a zelenina, které prošlo sítem estetických kritérií. Kritéria jsou nastavovaná jak Evropskou unií (aby byly nastavené standardy kvůli mezinárodnímu obchodu), ale také a v mnohem přísnější podobě jednotlivými obchodními řetězci. Ty mají normy nastavené podle vlastního uvážení a paradox je, že se požadavky na vzhled mohou v průběhu sezóny měnit.

Myslím si, že hlavní problém je v tom, že jsme si zvykli vnímat mrkve, okurky a rajčata jako produkt, který musí vypadat úplně identicky, jako kdyby byl vyrobený v továrně. Přispívá k tomu právě marketing obchodních řetězců – na obrázcích nám je prezentují jako nádherné, pravidelně vyskládané stejné kousky. Tak to ale samozřejmě v přírodě není. Jak bude jídlo vypadat, se dá do určité míry ovlivnit způsobem pěstování. Ale příroda si občas s tvarem a barvou pohraje.

Se Zachraň jídlo máte zásadní zásluhu na tom, že se o zbytečném plýtvání zeleninou tolik mluví. Co považujete za svůj největší dosavadní úspěch na tomto poli?

Hlavně to, že se o tématu začalo mluvit a že některé obchody začaly tenhle problém reflektovat. Doufám, že se nestandardní kousky stanou běžnou součástí nabídky obchodů a že budou časem vnímané naopak jako něco normálního. Na stránce www.jsempripraven.cz už jsme nasbírali téměř 10 000 podpisů od lidí, kteří jsou ochotni si takové produkty kupovat a zpracovávat, takže myslím, že ve společnosti poptávka sílí.

Když jsme se zajímali o to, jak “ošklivou” zeleninu zákazníkům nabídnout, narazili jsme na paradoxní problém, že je těžké tuhle nechtěnou zeleninu sehnat. Můžete popsat, jaká je v současnosti zemědělská praxe? Co se s touto zeleninou stane?

Zemědělci zatím nebyli zvyklí, že by ze strany obchodů byl o křivé papriky, malá jablka nebo žíhané dýně zájem. V současnosti tyhle kousky buď zůstávají na poli, nebo se prodávají do zpracovatelských podniků (kterých je ale u nás velmi málo), případně se dávají na skrmení zvířatům. Vzhledem k tomu, kolik energie se do vypěstování vloží a jak negativní má zemědělství vliv na stav klimatu, si takové plýtvání do budoucna nebudeme moci dovolit.

Ředkvičky odmítnuté supermarketem

Jak to změnit? Jaké k tomu musí vést kroky, aby se se zeleninou zbytečně neplýtvalo?

Změna může nastat, když lidé vyjádří, že mají o takovou produkci zájem, a že je jim plýtvání protivné. Hlavní zbraní je naše peněženka, díky které máme možnost měnit zaběhnuté pořádky. Máme velmi pozitivní ohlasy od lidí a myslíme si, že bude tenhle trend v budoucnu posilovat. Naším cílem je, aby se neplýtvalo nejenom zeleninou, ale i jakýmkolik dalším jídlem.

Co plánujete v nejbližších měsících?

Plánujeme výstavu na venkovní galerii ArtWall na Letné, kde bude vystavovat Uli Westphal, umělec z Německa, který fotí až komicky pokroucené kousky zeleniny a ovoce. Bude to hodně vizuálně zajímavá podívaná. Také chystáme kulaté stoly s odborníky v zemědělství, na kterých se budeme bavit o možnosti využití “nechtěné” produkce. Chceme pozvat jak zemědělce a podnikatele, tak úředníky a inovátory.

Kde se zákazníci, které zajímá víc, dozvědí, co je nového?

O novinkách informujeme na našem webu www.zachranjidlo.cz, Facebooku a dalších sociálních sítích. Rozesíláme také newsletter a často o nás můžete slyšet v médiích. Máme radost, že je o téma zájem, a to nás motivuje v další práci!

Doporučené články