Jak efektivně kuchtit pro celou rodinu?

- v Rohlíkovo
rohlik-rybickova-pomazanka

Nakrmit celou rodinu bývá mnohdy náročné. Přinášíme vám pár tipů na jídla, která vám ušetří čas i peníze.

Možná jste druhá Rettigová, vaření bude vaší vášní a tím pádem vám vůbec nebude vadit, že strávíte půl dne u plotny, abyste gastronomicky vyhověla malému prckovi, školákovi, partnerovi i sobě. Ono to jde ale vymyslet i jinak, chytře, podle pravidla „keep it simple“. Je spousta možností, jak dospělácké jídlo pojmout tak, aby si všichni členové rodiny přišli na své. A popravdě nikoho moc nebude zajímat, jak jste dosáhla výsledku a pohrála si s nutriční vyvážeností každé porce, když jim to bude chutnat :) Vařit pro všechny najednou má i psychologickou výhodu. Co chcete po dětech sami jíte a jdete příkladem. Samozřejmě není ideální, když děti dostanou své zdravé jídlo zatímco táta u stolu tlačí párky s rohlíkem a při pohledu na napařenou brokolici se mu dělá pot na čele …

 

Tady jsou tipy na jídla, která by mohla projít napříč spektrem pohlaví, věku, výšky, národnosti či stupně mlsnosti jazyka :-)

 

Zapečené pokrmy 

rohlik-zapecene-palacinky

Všemožná zapečená jídla mají tu výhodu, že do velkého pekáče naskládáte či navršíte vše co potřebujete a pak už se stará trouba. Může se jednat o zapečené těstoviny, brambory s masem, zapékanou zeleninu se sýrem nebo také palačinky. Do jedné palačinky namažete zavařeninu, druhou tvarohem, do třetí dáte špenátovou směs, do čtvrté šunku a sýr a zalijete univerzální zapékací omáčkou ze smetany a vajec. Každý si pak z pekáčku vyloupne tu svou oblíbenou. Zapečené brambory s masem lze zas připravit tak, že na jedné straně pekáčku brambory a naklepané maso jen lehce osolíte a okmínujete, na druhé straně můžete přidat více koření a česnek.

 

Polévky 

rohlik-rodinna-polevka

Nejvděčnější verzí polévek jsou krémové zeleninové.  Z uvařené mrkve během chvíle můžete vykouzlit příkrm pro kojence, ale zároveň i luxusní mrkvový krém říznutý kokosovým mlékem a koriandrem. Husté domácí polévky z poctivých surovin jsou ideálním způsobem, jak připravit pro prcka i pro dědu rychle něco k obědu. Mrňousům postačí na konci varu část odebrat a lehce rozšťouchat, dospělým pak dochutit pepřem nebo chilli. Doporučuji polévky obohacovat o luštěniny jako červená čočka a cizrna, které dětem většinou chutnají. Polévky pak není třeba zahušťovat jen bílou moukou, ale třeba nastrouhanou bramborou, kořenovou zeleninou, vločkami … To prospěje naprosto všem.

 

Zdravé pomazánky

rohlik-rybickova-pomazanka

Pomazánky jsou jedním z nejlepších způsobů, jak z chleba udělat zdravou výživnou svačinu nebo večeři. Doporučuji připravit základ pomazánky třeba z krémového sýra, tvarohu nebo ricotty. Dětem do ní můžete nastrouhat zeleninu, přidat uvařený žloutek nebo kousek tuňáka, dospělým pak navíc nakrájenou cibuli nebo česnek. Připravujte i pro malé děti sardinkovou pomazánku, která je bohatým zdrojem vápníku. Dětem ji nechte chuťově jemnou, můžete ji nastavit krátce povařeným celerem, dospělým ji naopak zvýrazněte hořčicí, citronovou šťávou a nastrouhanou kyselou okurkou. Díky domácím pomazánkám můžete rodině dodat důležité mikroživiny a ještě ušetříte.

 

Domácí moučníky nesmí chybět 

rohlik-peceni-muffinky

Ideální je, když domácí moučníky úplně vytlačí sladkosti a nezdravé sušenky. Při pečení používejte máslo, přepuštěné máslo nebo řepkový olej, část bílé mouky zkuste občas nahradit třeba nějakou bezplekovou jako je rýžová, cizrnová, kukuřičná, jáhlová a omezte množství cukru. Třeba takové jablečné muffiny bohatě stačí dosladit rozinkami, decentně medem nebo obilným sirupem. Domácí jahelník se zakysanou smetanou a lžičkou kvalitního džemu také uspokojí chuť na sladké a je vhodný i pro malé prcky. Zkuste část těsta na tvarohovou bábovku dospělým upéct ve formě na biskupský chlebíček a dětem zase ve veselých zvířecích formičkách. V horkovzdušné troubě můžete péct najednou…

 

Čím dochucovat?

 

Když uvaříte „normální“ zdravé jídlo ze základních surovin, je většinou vhodné pro všechny členy rodiny. Pak už se jen ladí množství na talíři a chuť.  Plný hrnec jídla máte hotový, teď by ale bylo dobré ho pro větší strávníky ještě nějak doladit, aby to bylo více „ono“. Jaké jsou tedy možnosti? Jako první vás možná napadne  sůl. Základním pravidlem je solit jídlo až ke konci a pokud možno co nejméně.  Dodržování tohoto principu se z pohledu zdraví rozhodně vyplatí. A když už tedy sůl, nemusíte kupovat tu nejlevnější po kilech a pak ji všude sypat jakoby se nechumelilo. Zkuste třeba mořskou, himalájskou nebo aromatickou bylinkovou.

 

Dalším skvělým dochucovadlem jídel je Umeocet. Má výbornou slanokyselou chuť a skvěle dotáhne jídla typu kulajda, čočka na kyselo, fazolovka a saláty. Obsahuje cenné enzymy, proto ho do jídla přidávejte ideálně za studena nebo až na talíři.

 

Mezi další pomocníky, které mají hodnotu i z pohledu zdravého životního stylu pak patří kvalitní sojová omáčka typu Tamari nebo Shoyu. Můžete ji sehnat i ve variantě se sníženým obsahem soli.

 

Dále Miso pasta, kterou lze pořídit buď v tuhé nebo polotekuté variantě. Jedná se o fermentovanou pastu ze sojových bobů a hodí se do polévek, omáček, luštěninových jídel, ale i pomazánek.

 

Mezi chutná sypká dochucovadla, která perfektně pozvednou chuť různých zeleninových jídel patří lahůdkové droždí a gomasio, což je rozemletá směs opražených semínek a soli.

 

Rada na závěr

 

Vařit pro 4 a více hladových krků není žádná legrace a když nebudete vařit chytře, může se to navíc pěkně prodražit. A vařit chytře nemusí znamenat vařit „supermoderně“. Zkuste zapátrat po jednoduchých receptech staročeské kuchyně. Uvidíte, že bude chutnat všem bez ohledu na věk a počet zubů.