Podzimní zeleninová jídla pro děti

- v Rohlíkovo

Jak jednoduše do dětí dostat podzimní vitaminové bomby – cibuli, zelí a celer.

rohlik-celer

Každé dítě je jiné. Zatímco u jednoho jste rádi, že „akceptuje“ mrkev, druhé vám bez problému schroupe proužky syrové cibule.

Pro potřeby tohoto článku si tedy představme průměrné dítě s průměrnou chutí k jídlu, které u tradičních jídel nedělá problémy, když se ale objeví něco „jiného“, ať už chutí nebo konzistencí, tak to zkoumá a možná se to neobjede bez řečí.  Mezi zeleninu, která většinou nepatří mezi dětské favority patří třeba cibule, zelí a celer. Zdravá zelenina posilující, která rodičům pro svou příznivou cenu šetří peníze a dětem pomáhá posilovat imunitní systém. Jak tyto druhy prakticky využít tak, abychom je dětem mohli dávat pravidelně? Jednoduše. Buď najít takovou úpravu a kombinaci chutí, která „projde“, nebo ji schovat a pasovat ji na tzv. nepřiznanou zeleninu.

 

Cibule

rohlik-bila-cibuleJe považována za univerzální všelék, přírodní antibiotikum. Obsahuje sirné silice, které jí dodávají pronikavou vůni a chuť a chrání tělo před infekcemi. Nejsilnější účinky má samozřejmě v syrové podobě, málokteré dítě si však dobrovolně nasype na chleba se sardinkovou pomazánkou kostičky syrové cibule.  Co tedy zbývá? Cibuli běžně  používat jako základ pro vaření polévek a omáček? Ano, ale je tu ještě jedna možnost, a to cibulový sirup. Dovolte přes noc cibuli, aby do medu vypustila svoji léčivou šťávu, kterou můžete dětem podávat v období zvýšeného výskytu respiračních onemocnění po lžičkách jako přírodní prevenci. Stačí cibuli nakrájet na kostičky, zakápnout medem, promíchat a za pár hodin je elixír připraven. Ve středověku se cibule používala jako ochranný prostředek proti moru, to by v tom byl čert, aby si pak neporadila s rýmou. Cibuli není třeba jen schovávat do základů jídel, zkuste ji dát na první místo a možná budete překvapeni, jak bude dětem chutnat. Důležité je však vybrat jemnější druhy cibule, které jsou sladší a nepotřebujete při jejich krájení vojenskou plynovou masku. Kromě hodně štiplavé klasiky, žluté cibule, existuje i mnoho jiných druhů. Bohatě bude stačit, když se seznámíte s jemnou bílou cibulí nebo nasládlou červenou. Ty pak můžete využít na cibulačku nebo alsaský cibulový koláč, případně do jakýchkoliv jídel z obilnin, které získají atraktivní chuť. Zkuste třeba uvařenou pohanku smíchat se směsí orestované červené cibule a kukuřice. Dolaďte majoránkou, česnekem, mletým kmínem a zdravé jídlo máte za chvíli na stole.

 

Hlávkové zelí

rohlik-hlavkove-zeli-1

 

Zelenina, která není využívána v kuchyni tak často, což je chyba. Přihodit do tašky s nákupem svazek mrkve zvládne každý, ne každý se ale chce tahat se těžkým tříkilovým balónem. Ještě štěstí, že si tu hlávku zelí můžete objednat online a nechat přivézt až domů :) Stojí to zato neboť hlávkové zelí je skvělým zdrojem vitaminu C  a v tradičním léčitelství si vysloužilo velkou úctu.

 

Zde je několik tipů na jídla, která svou jemnou chutí dětem většinou sedí:

 

Listy hlávkového zelí nechte zavadnout v horké vodě a zabalte do nich směs mletého masa a rýže, naskládejte do malého pekáčku, přelijte ochucenou rajčatovou omáčkou a pečte v troubě asi 30 minut.

 

Dětem také chutnají flíčky se zelím. Snadné jídlo za pár korun. Zelí pokrájejte na drobné kousky a poduste do změknutí pod pokličkou. Ochuťte solí, kmínem, v případě potřeby podlijte trochou vody. Smíchejte s tradičními fleky, vyzkoušet můžete také chuťové zajímavé špaldové nebo žitné těstoviny.

 

A pokud takto podušené zelí u dětí neprojde, nechte si část stranou a zakomponujte ho do bramborových placiček. Uvařené brambory rozmačkejte, přidejte podušené na jemno pokrájené zelí, spojte vejcem a opečte na nepřilnavé pánvi vytřené trochou řepkového oleje z obou stran. K takovým placičkám děti milují jemné dipy ze zakysané smetany.

 

Dušené zelí je výborné i jako příloha k bramborovým nokům a přírodnímu krůtímu plátku. Vyzkoušejte fígl, kdy do zelí ke konci přidáte nastrouhané jablko, které ho zjemní a pro děti „zatraktivní“.

 

Celer

shutterstock_518963509

Asi neexistuje dítě, kterému by se při pohledu na bulvu celeru sbíhaly sliny. Svraštělá slupka, rozčepýřená nať, která zabere půlku tašky. Navíc má celer mnoho dětí spojeno s tím bílým, divně sladkým, spíše rozvařeným ve vývaru, co by nejradši dali na stranu. Ono ale velmi stojí zato hledat možnosti, protože dobře připravený celer chutná fantasticky a je výjimečně prospěšný zdraví. K dispozici je sice po celý rok, jeho chvíle ale přichází s podzimem, kdy z regálů mizí nabídka cenově dostupné čerstvé letní zeleniny. Když budete celer zpracovávat, rozhodně nevyhazujte zelenou nať. Můžete ji použít při přípravě zeleninových polévek, případně listy nasušit a mít k dispozici jako koření. Jaká celerová jídla by tedy děti mohla nadchnout?

 

Vyzkoušejte krémové zeleninové polévky. Povařte do změknutí celer, květák, rozmixujte do hladka a na závěr zjemněte žloutkem. Podávat můžete s malými sýrovými krutony. Tohle děti baví!

rohlik-celerova-polevka

 

Další méně tradiční možností jsou celerové gnocchi. Kousky celeru upečte v troubě, brambory uvařte ve slupce. Obojí na jemno nastrouhejte, přidejte vejce a hladkou mouku tak, aby vzniklo měkké nelepivé těsto jako na klasické noky. Z těsta vyrobte válečky, z kterých odkrajujte špalíčky a ty jen zavařte ve vodě po dobu 3 minut. Podávejte třeba se špenátem nebo bryndzou, výborné jsou také s orestovaným pórkem a kvalitní šunkou.

 

A to, co rozhodně nezklame jsou hranolky. Naučte děti, že hranolky nemusí být jen z brambor, ale také z mrkve, cukety nebo právě celeru. Celer nakrájejte na špalíčky, povařte 2 minutky v osolené vodě, osušte a pokapané olejem pečte v troubě na 220 stupňů do zezlátnutí.

rohlik-hranolky

Vařit zdravě pro děti nemusí znamenat nakupovat drahé potraviny a vitaminy dohánět v podzimním obdobím exotickými plodinami. Ty největší dary máme kolem sebe a i když nevypadají na první pohled vůbec atraktivně, dokážete z nich snadno připravit nejen luxusní menu pro náročné, ale i rychlá obyčejná jídla, která potřebujete mít do 15 minut na stole.