Svačiny do školy jinak

- v Rohlíkovo
rohlik-svaciny-krupaci-chleby-2

Nejlepší možností, jak zajistit, aby měly naše děti dopoledne i odpoledne ten správný přísun energie, je dávat jim jídlo z domova. A společným jmenovatelem každé svačinové krabičky by měl být kompromis. Na jednu stranu tedy dětem dopřát, co jim chutná, na druhou stranu jim dávat to, co je vhodné pro jejich zdraví. I když je rohlík s máslem a šunkou takovou praktickou jistotou, ukazujte občas dětem i jiné možnosti. Zde je několik nápadů, jak netradičně naplnit svačinovou krabičku.

 

Naplňte tortillu

rohlik-svaciny-tortilla-3

Tortilla je druh tenkého chleba. Je to placka, která se v rámci tradiční arabské či mexické kuchyně vyrábí doma, my ji ale běžně kupujeme. Nejčastější variantou je tortilla kukuřičná bezlepková, ale i pšeničná, která je k sehnání i v celozrnné variantě. Naplnit tortillu můžete různou zeleninou, masem, sýry, luštěninami, pastami, dresingy a lze z ní vytvořit syté „plnohodnotné“ jídlo, tzv. lunchbox. Pro potřeby svačiny bohatě stačí jít na to jednoduše a hlavně nepřehánět to s množstvím. Skvělým způsobem, jak využít tortillu pro děti jsou „šneci“.

 

Jak na to?

Placku tortilly jemně namažte přírodním žervé, položte na ni 2 plátky šunky, 2 plátky tvrdého sýra a než ji zatočíte, ještě z vrchu lehce přimázněte, aby zatočená držela pohromadě. Pak jen nakrájejte na kolečka a naskládejte několik kousků těchto efektních jednohubek do krabičky spolu s oblíbenou zeleninou. Praktická je třeba paprika nakrájená na proužky a malá pevná cherry rajčátka.

Jiným způsobem je tortillu krátce zapéct v panini grilu nebo sendvičovači. Tímto způsobem se zpevní a svačina tak vydrží i aktovkovou bitvu.

 

Muffiny nejen na sladko

rohlik-svaciny-muffiny-1

Muffiny jsou jednou ze skvělých možností, jak dětem dopřát zdravou svačinu. Samozřejmě muffiny domácí, které jsou výhodné nejen výslednou cenou, ale i zdravým složením. Úplně nejlepší je neshánět žádný přesný recept, ale sami si přijít na to, co funguje. Jediné, co potřebujete pro začátek vědět je to, že těsto na muffiny by se nemělo šlehat, příliš promíchávat a být řídké. Pokud se hned nechcete pustit do experimentů, zkuste tento osvědčený recept na kakaovo-jablečné muffiny.

 

Jak na ně?

V jedné misce si připravte tekuté ingredience –  2 vejce, půl hrnku oleje, půl hrnku mléka, 2 lžíce povidel, nastrouhané jablko a v druhé misce suché ingredience –  2 hrnky mouky, prášek do pečiva, 2 lžíce kakaa, půl hrnku cukru.  Vše „halabala“ smíchejte dohromady a pomocí lžíce naplňte košíčky na muffiny. Pečte na 180 stupňů asi 20 minut.

 

Výhodou muffinů je, že se každý peče zvlášť a nemusíte tedy předem nic krájet, kdy hrozí, že dítě po otevření svačinové krabičky objeví moučníkovou drť či nějakou matlaninu. Když budete mít čas si trochu vyhrát, můžete před upečením doprostřed každého muffinu umístit kousek ovoce nebo lžičku tvarohové náplně. Nemyslete ale jen sladce. Muffiny mohou být i perfektní slanou záležitostí. Je to něco jako byste pekli nádivku. Zkuste smíchat nasekaný uvařený květák s vejci, moukou, trochou smetany, sýrem, šunkou, zelenými bylinkami a jemně ochutit třeba kurkumou nebo sušenou zeleninou a upéct jako muffiny. Když mají děti ráno sladkou snídani, nepotřebují nutně sladkou svačinu.

 

Zdraví sílu najdeš v sýru

rohlik-svaciny-syr-2

Kousek kvalitního sýra je bezesporu vhodnou dopolední svačinou. Jeden plátek eidamu se ale v chlebu ztratí a malí labužníci si ho ani neužijí. Jednou z možností je ukrojit pár „špalíčků“ tvrdého sýra a nechat v krabičce vedle kousku pečiva nebo zeleniny. Základem ale je, aby sýr nepřišel do styku s něčím vlhkým, jinak se může začít rychleji kazit. Praktičtější záležitostí pro školáky je například sýr Babybel, poloměkký zrající sýr bez konzervantů, který je balený po jednotlivých porcích a navíc má jemnou chuť, která dětem sedí. Sýr je vhodné doplnit o porci sacharidů v podobě celozrnného chleba a hrstkou hroznového vína, které jsou zdrojem okamžité energie pro mozek pracující na plné obrátky. Když není po ruce čerstvé ovoce, můžete přihodit pár sušených meruněk.

 

Křupací chleby prakticky

Některé děti rády křupou, tak jim to dopřejme. V obchodech je dnes nepřeberné množství alternativ pečiva. Žitné knackebroty, rýžové či kukuřičné pufované chlebíky, pohankové nebo špaldové plátky. Nafouklé pufované chleby jsou lépe stravitelné, delší dobu ale zasytí klasické knackebroty. Důležité je vybrat ty křehké, které se dětem snadno koušou. Namazané křupací chleby se musí jíst hned, jinak vlhnou, změknou a stávají se artiklem, který by v rámci výměny svačin fakt nikdo nikomu nevyměnil. Kdo ale hledá cestu, najde. Základem je dát do krabičky chlebík suchý a pomazánku do malé nádobky hned vedle. Pak už jen přiložit lžičku, zase nějaký ten kousek zeleniny a je hotovo. Pomazánka musí být samozřejmě tuhá. Jako základ můžete použít žervé, tvaroh, ale také bio tofu.

 

Alternativní tuhou pomazánku můžete vytvořit jen rozmixováním krátce orestované mrkve a tofu s trochou olivového oleje a kořením.

 

Praktické tipy pro školní svačiny

– Pokud budete chtít dětem do krabičky přihodit nějaké ořechy, přes noc je namočte. A nepřehánějte to s množstvím. Malému dítěti bohatě stačí 4 – 5 vlašských ořechů.

– Jsou děti, kterým brzká snídaně nevyhovuje. A tlačit do nich pod stresem misku ovesné kaše nebo loupák s marmeládou nemá smysl. Zkuste třeba menší skleničku nějakého koktejlu, který vypijí s radostí. Třeba takový banánovo-kakaový koktejl rozmixovaný s pár kešu oříšky a oslazený lžičkou medu je famózní.

– Mandarinku dětem oloupejte předem, ale nechte vcelku. Přežije tak mnohem více, navíc nevyschne.

– Banány dávejte dětem menší a vždy do krabičky. K sehnání jsou dokonce i speciální obaly na banán, které zamezí jeho rozmačkání. Kdo někdy zažil zapomenutý banán ve školní aktovce, ví, o čem je řeč.

– Jogurty ve skleničce jsou lepší než ty v kelímku, který může prasknout. Sehnat ale můžete i speciální tvrdší kelímky, do kterých můžete přelít trochu bílého jogurtu z velkého rodinného balení a rovnou do něj zamíchat lžíci mussli, vloček, oříšků nebo chia semínek.

– Pár domácích malých sušenek můžete před vložením do krabičky dát do malého uzavíratelného pytlíku. Vydrží v celku.

– Odolnou a zdravou variantou sladkostí jsou různé nepečené kuličky, jejichž základem mohou být rozmixované datle a mandle nebo strouhaný kokos.  

 

Každé dítě je jiné a je třeba to respektovat. Zatímco jedno má rádo překvapení a je mu celkem jedno, co jste mu připravili ke svačině, druhé potřebuje svůj stereotyp. Svačina musí děti bavit, vždyť je to jejich nejoblíbenější předmět! Ať už ale jí co jí, vždycky jim tam propašujte kousek zeleniny nebo ovoce, ať si zvykají, že jíst barevně je běžná věc.