Je mražená zelenina zdravá?

- v Rohlíkovo
rohlik-mrazeny-hrasek-spenat-lusky-2

 

Jedním ze základních principů zdravého stravování je čerstvost. Měli bychom jíst co nejvíce přirozené a čerstvé stravy. Co se týče zeleniny, průměrný dospělák by jí do sebe měl denně dostat alespoň 400 g s tím, že minimálně polovina by měla být v syrovém stavu.

Tato informace je známá, mnoho lidí by toto pravidlo chtělo dodržovat, v praxi ale naráží na překážky. Zelenina zrovna doma došla a na nákup už je pozdě,  čerstvý špenát v lednici zatuchl dřív, než se stihl zpracovat. Na květáku se objevila plíseň, brokolice divně zežloutla. K večeři chcete připravit něco zdravého, ale při představě zpracovávání bulvy celeru a škrábání kořenové zeleniny se vám dělá ouzko. Že by to zachránil kečup na špagetách? Ne! Zachránit to ale můžou zásoby mražené zeleniny. Že je to praktická záležitost, o tom není pochyb. Mražená zelenina šetří náš čas, co když to má ale svou daň? Zůstávají v ní výživné látky? Nebo je to „mrtvá“ ledová hmota, která tělu dodá maximálně vlákninu?

 

Nejsnazší by bylo říct, že nejlepší je zelenina čerstvá a pokud ji chcete mít kdykoliv po ruce, je proces zamražení bezpečným a zdravým způsobem, jak zeleninu uchovat. Někdy může být ale mražená zelenina dokonce hodnotnější. Kvalitní výrobce ji vždy zpracovává podle přesných pravidel do několika hodin od sklizně. Může tak v ní zůstat více vitaminu C než v zelenině, která mnohdy podstoupí dlouhou cestu i skladování.  Neduhem dovážené zeleniny je také to, že se často sklízí nezralá.

 

Jak si zamrazit vlastní zeleninu

 

Mraženou zeleninu nemusíte jen kupovat, můžete do mrazáku sahat pro svoji domácí. To se vyplatí především ve chvíli, kdy máte vlastní úrodu, kterou nestíháte za čerstva zpracovat, nebo k vám přes plot přečuhuje hrášek od sousedů. Zvládnete to s přehledem, je ale potřeba dodržet pár zásadních pravidel, aby byla  zelenina nezávadná, zůstalo v ní co nejvíce ochranných látek a byla chuťově dobrá. Pokud doma nemáte 2 pultové mrazáky, tak je jasné, že je potřeba zvážit, co do mrazáku dát a co je možné uchovat i jinak. Zásadní je vědět, že do mrazáku nepatří vodnatá zelenina jako saláty, rajčata, okurky, cukety. Pokud je ale chcete přeci jen na chvíli uložit k ledu, musíte tuto zeleninu nejdříve tepelně upravit. Vhodné je blanšírováníí nebo úprava nad párou.

 

Kterou mraženou zeleninu mít doma a jak ji použít

 

Určité druhy zeleniny pokaždé čerstvé neseženete a když ji budete mít hygienicky uloženou v mrazáku, eliminujete její kontaminaci plísněmi, které jsou nebezpečné především pro malé děti.

 

rohlik-mrazena-smes-1

 

– Různé zeleninové mixy můžete podusit, zjemnit máslem a podávat jako přílohu k bramborám a kuřeti, k rybímu filetu.

 

Růžičková kapusta je výborná v kuřecím vývaru. 15 minut před koncem varu ji vhoďte do polévky.

 

Mražená kukuřice je také velmi praktická. Stačí ji 3 minuty podusit a přidávat do těstovin, salátů a rizot.

 

rohlik-mrazena-kukurice

 

– Mražená baby karotka je velmi oblíbená u dětí. Malé sladké mrkvičky promíchané s kouskem másla udělají talíř barevnější a jídlo zdravější.

 

– Ekonomicky výhodná je mražená brokolice. Hlavně v zimě, kdy cena čerstvé brokolice vzroste a platíte i košťál.

 

Polévkové zeleninové směsi jsou výhodné tím, že výrobce udělal velký kus práce za vás a nakrájel vše na jemné kostičky nebo nudličky.

 

Mražené zeleninové lusky jsou vynikající orestované se slaninou a zjemněné smetanou. Z fazolových lusků máte také do 15 minut hotové fazolkové kyselo s bramborami.

 

Listový špenát se v mrazáku uchovává nejlépe ve formě slisovaných granulí, které mohou být „čisté“ nebo rovnou ochucené česnekem a smetanou.

 

Mražený cukrový hrášek vás zachrání, když chcete připravit rychlou polévku. Krátce jej orestujte na cibulce, zalijte trochou vývaru, pár minut povařte

 

rohlik-mrazeny-hrasek-spenat-lusky-3

 

– Práci ušetří kořenová zelenina „Pod svíčkovou“.

 

V mrazáku na věčnost?

 

rohlik-mrazak-1

 

Je velký omyl domnívat se, že jak je jednou něco zmražené, tak to můžeme nechat klidně pro příští generace. V každé zamražené potravině dochází i tak ke změnám, které jsou závislé především na teplotě a obsahu tuku. Jak dlouho můžeme skladovat v mrazáku zeleninu?

 

Min. trvanlivost při -6° C: 1 týden

Min. trvanlivost při -12° C: 1 měsíc

Min. trvanlivost při -18° C: 24 měsíců

 

Praktické tipy pro mraženou zeleninu

 

Nikdy nekupujte mraženou zeleninu, která se uvnitř nesype, ale naopak cítíte velkou ztvrdlou hroudu. Je zde vysoká pravděpodobost, že nebyla skladována správně a mohla už jednou dokonce rozmrznout.

 

Zeleninu nevařte ve vodě, pokud se nejedná o polévku. Vitaminy se totiž vylouhují ve do vody a zbytečně tak o ně přijdete. Vhodnější je zeleninu krátce podusit nebo připravit nad párou.

 

Do zeleniny přidejte olivový olej, nebo do ní ke konci zamíchejte kousek másla. Lépe se pak vstřebají vitaminy rozpustné v tucích.

 

Je potřeba, aby zelenina byla uchovávána při teplotě – 18 stupňů Celsia. Při ní si dokáže uchovat až 85% vitaminu C. Ideální je kupovat ji v obchodech, kde jsou uzavřené mrazáky.

 

Nenakupujte velké množství zásob. Zelenina by neměla v mrazáku přesluhovat.

 

Mražená zelenina je vždy dříve hotová, než čerstvá, proto ji nepřevařte. Nikdo nestojí o rozměklou hromádku, která ztratila atraktivní barvu.

 

Je tedy lepší čerstvá zelenina nebo mražená? Odpověď není jednoznačná, proto je nejjistější jít zlatou střední cestou. Když je sezóna, využijme toho, že se na nás ze všech stran valí cukety, dýně, rajčata a papriky. A když je období útlumu, nebo jednoduše nemáme doma čerstvé zásoby, buďme rádi za tu moderní vymoženost jménem mrazák, díky které můžeme mít elegantně po ruce suroviny, ze kterých snadno vyrobíme zdravé jídlo.