Rubriky
Rohlíkovo

4 nejčastější mýty o vitamínu C

Vitamín C, nejvíce skloňovaný vitamín chřipkové sezóny. K čemu ho tělo potřebuje, a co jsou jen povídačky?

Céčko si naše tělo neumí vytvořit, a proto ho potřebujeme přijímat z potravy. Bez něj by organismus prostě fungovat nemohl. O tom žádná. Vitamín C podporuje normální funkci imunitního systému, zvyšuje vstřebávání železa a je nezbytný pro zdravé cévy, kosti, zuby i dásně. Také je silný antioxidant, a dokonce usnadňuje hojení ran. Přesto, že se na nás ze všech stran valí doporučení, kolik ho denně potřebujeme doplnit, není potřeba panikařit. Z normální stravy ho přijmeme dostatek. Tak se pojďte mrknout na nejčastější mýty, kterými je céčko opředeno.

1. Nejvíc céčka mají citrusy

Nakupujete tašky pomerančů a mandarinek v domnění, že vás kašlající kolega neohrozí? I když citrusy céčko obsahují, nejsou umístěné na vrcholu žebříčku. S přehledem je předběhla paprika, petržel, brokolice i růžičková kapusta. Z ovoce pak kiwi nebo třeba jahody. Jen tak pro porovnání, červená paprika obsahuje okolo 190 mg na 100 g, zatímco pomeranč jen kolem 50 mg. Takové šípky ale strčí do kapsy všechny vyjmenované, v čerstvé podobě mají okolo 500 mg na 100 g. Tak až vás někdo pošle pro pomeranče, pošlete ho raději k šípku.

2. Vitamínu C není nikdy dost

Vitamínů rozpustných ve vodě můžeme konzumovat kolik chceme. Také si to myslíte? Není to úplně pravda. Přemíra vitamínu C se dokáže projevit docela intenzivně. Při dlouhodobých vysokých dávkách si zaděláváte na ledvinové kameny. Také může dojít k poklesu hladiny krevního cukru a k nadměrnému vstřebávání těžkých kovů. Z těch méně závažných problému jsou to střevní potíže a neklidné spaní.

 

3. Zvýšeným příjmem vitamínu C předejdete nachlazení

Pokud tomu věříte, tak se tak pravděpodobně i stane. Placebo je mocné. Ale z vědeckého hlediska jeho zázračná moc potvrzená nebyla. Mýtus pochází z laboratoře amerického vědce Linuse Paulinga, který užíval nadměrné dávky céčka, a protože se cítil mnohem lépe, začal extrémně vysoké dávky, okolo 12 000 až 40 000 mg, doporučovat i ostatním. Nicméně se nikdy neprokázalo, že by to opravdu pomáhalo prevenci nachlazení. Zásluhy na imunitních procesech ale vitamín C rozhodně má. Když už nemocní jste, zkracuje jeho užívání dobu nachlazení až o 8 %.

4. Přírodní céčko je účinnější než syntetické

Sice pro své tělo uděláte asi víc, když si dáte papriku místo tobolky, ale co se vstřebávání týká, rozdíl v přírodních a syntetických není. Céčko bude vždycky to stejné céčko, ať už bude pocházet ze zeleniny nebo z laborky.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.