Čtení, psaní, matika… Dřív než vezmou do ruky písanky, můžete potomky pomocí snadných výukových her připravit na školu a natrénovat s nimi první dovednosti. I v čase zábavy se dá vyučovat chytře, aby nikdo nic nepoznal.
Vystřihování
Že nůžky nepatří do rukou malých dětí? Věřte, že už tří až čtyřleté děti vystřihují moc rádi a právě rozvinutí této motorické dovednosti je velmi důležité třeba i pro psaní – kvůli pohyblivosti zápěstí, vnímání linií a tvarů. Na internetu najdete řadu vystřihovánek, které stačí vytisknout na obyčejné tiskárně. Můžou ale i rozstřihávat starý časopis, nechte je z obrázků slepit koláže.
Nechte děti vystřihovat nejprve rovné čáry, bavit je bude rozstřihávání pexesa, poté se můžete pustit do složitějších tvarů. Přizvěte do hry i nůžky s ozdobným ostří pro kreativní tvary.
Psaní
Základem pro psaní je kreslení. Od čmáranic přes omalovánky a samostatné obrázky nechte dětskou tvořivost posunout až k písmenkům. Zkoušejte rovné čáry, krátké i dlouhé, poslouží i spojovačky. Základní pomůckou je třeba nakreslit dálnici, kudy pojede autíčko, nebo přerušovanou čáru (jako když z mráčku padá déšť).
Nezáleží na tom, jak velká písmenka jsou nebo zda lítají po řádcích. Už čtyř či pětileté dítě se často zvládne podepsat. U předškoláků ve školce je to dokonce už doporučováno umět. Trénujte to s dětmi na vlastních obrázcích, ukažte jim, jak se do rohu podepisují i slavní malíři. Nechte je psát velká písmena na zemi nebo na tabulce křídou.
Tvary
Trojúhelník, obdélník, srdíčko… Pokud si vaše děti pletou tvary, pečte s nimi perníčky nebo sušenky ve tvarech. A pak je nechte najít všechny obdélníčky a ty posypat a obarvit modrou polevou. Srdíčka zase červeně. Případně vezměte váleček a obyčejnou plastelínu a z ní opět nechte děti vykrajovátkem vyříznout ty správné tvary.
Barvy
Jde o dovednost, kterou by mělo ovládat zhruba tříleté dítě, ale překvapivě v ní někdy chybují i předškoláci. Ne, není důležité rozlišovat korálovou od lososové, ale neplést si základní barvy. Nechte děti srovnat plyšáky, kostky lega nebo jiné hračky podle barev. Dejte jim za úkol třídit ponožky k sobě, i to jim pomůže v barevné orientaci. Využívejte barvy v běžné denní komunikaci: Podej mi žlutý kartáček na zuby. Jakou barvu má talířek, který chceš podat? Jakou papriku chceš, žlutou nebo červenou?
Otočte hru na učitele a žáka a nechte dítě, aby vám rozkazovalo, co a hlavně jakou barvou máte namalovat. Pak hru otočte a chtějte po dítěti, aby vysvětlovalo, co je na obrázku nakresleno.
První počítání
Vůbec není od věci vytáhnout staré počítadlo a dětem na něm ukazovat sčítání a odčítání. Jde o pomůcku prověřenou generacemi a přitom pořád funkční a oblíbenou. Vytvořit si ale můžete vlastní podle toho, co je zrovna k dispozici nebo co děti baví. Navléknout korálky, srovnat dinosaury do řady… Vytáhněte mušličky z dovolené, kuličky hroznového vína, knoflíky, kamínky a šišky. Na pomoc vezměte i jednoduché stolní hry – s kostkou a zápalem pro hru se dá vylepšit „jedna, dva, tři, čtyři, pět, šest“ až překvapivě snadno. Před nástupem do první třídy stačí neplést si číselnou řadu – od 1 do 10, není potřeba zvládnout tři plus čtyři.
Co všechno budou vaše děti ve škole potřebovat? Vytvořili jsme pro vás seznam Výbavy pro školáka.