Jak na dětské příkrmy? Praxí ověřené tipy

- v Rohlíček
dětské příkrmy01

Další díl Rohlíčkovského okénka je tady. Kamila z blogu Vařila myšička tentokrát radí, jak na dětské příkrmy.

Dokud je ten malý mrňous u prsu a všechno jde hladce, nemáme téměř žádné starosti. Pár měsíců ale uběhne jako voda a musíme se začít zabývat tím, čím ho nasytit a co nejlepšího mu dát. Otázek mnoho, odpovědí ještě víc. Může se velmi rychle stát, že budeme zahlcené spoustou protichůdných informací. Rady týkající se výživy se rozchází jak z publikací, tak z řad odborníků na dětskou výživu. Na základních principech stravování se ale všichni shodnou. A než se časem pustíte na vlastní triko do různých experimentů, je rozhodně dobré se následujících zásad držet.

Základní zásady přípravy stravy pro miminka

Vždy začínejte jen s jedním druhem zeleniny nebo ovoce. Až pak postupně přidávejte a vymýšlejte složené příkrmy. Dítě si musí vždy na novou chuť zvyknout. Nový druh zařazujte nejdříve po 2-4 dnech. Je to výhodné z důvodu odpozorování případné nesnášenlivosti či alergické reakce na potravinu.

detske prikrmy02

V našich zeměpisných šířkách se obvykle začíná mrkví, která je jemně nasládlá a je kojenci dobře snášena. Postup je zcela jednoduchý. Středně velkou mrkev nakrájejte na menší kousky, uvařte v malém množství vody do měkka a propasírujte. Stejným způsobem postupujte u brambor, květáků či brokolice.

  • Nekombinujte příliš mnoho surovin. Rozhodně neplatí, že čím více, tím lépe. Pokud budete při vaření používat hodně druhů zeleniny či jiných surovin najednou, budou jídla chutnat pořád stejně.
  • Příkrmy nepřislazujte. Neposuzujte podle sebe sladkost jídel, naučte děti vnímat přirozenou chuť potravin.
  • Do pokrmů nepřidávejte kuchyňskou sůl
  • Zelenina a ovoce musí být zpočátku zcela hladká, nesmí obsahovat pecky, zrníčka, slupky, aby nedošlo k jejich vdechnutí
  • Zeleninu vkládejte do vařící vody. Doba varu je pak kratší a zůstane zachováno více vitaminů.
  • Nastrouhané ovoce a zeleninu podávejte hned, časem totiž ztrácí svou hodnotu. Používejte  nerezové struhadlo. Třeba skleněné nebo keramické.
  • Do polévek a zeleninových kašiček přidávejte kvalitní rostlinné oleje, které jsou důležité pro správné vstřebávání vitaminů rozpustných v tucích. Dětem stačí 1 lžička, zkuste třeba tento vysoce kvalitní organický olej.
  • Do jednoho roku se vyhýbejte potravinám, které mohou vyvolat alergické reakce. Patří mezi ně třeba tropické ovoce, citrusové plody, exotické koření, vaječný bílek, ryby, měkkýši. Také ořechy, bylinky jako řeřicha a bazalka, kyselé zelí i křen.
  • Jedno krmení by nemělo trvat déle než 15-30 minut. V případě potřeby můžete dítě ještě nakojit nebo nabídnout umělé mléko.
  • Vybírejte kvalitní plastové nádobí a krabičky na uchovávání jídel, které jsou testované. Rozhodně by měly nést označení BPA free

 

Snažte se u jídla udržovat vždy dobrou náladu. Dítě by mělo mít čas jídla spojený s pozitivními emocemi. Smějte se, povídejte si, společně ochutnávejte a dítě do jídla nenuťte. Však to zná každá máma – když nechce, tak nechce.

detske prikrmy04

Nejdůležitější hygienické zásady

  • Při manipulaci s dětskou stravou si omyjte důkladně ruce mýdlem. Čistota v kuchyni i v lednici je základním předpokladem. Pomoci může třeba přípravek Sanytol, který zničí většinu bakterií.
  • Dobře omýt ovoce a zeleninu je základ. Stačit to ale nemusí. Čerstvou kořenovou zeleninu můžete očistit  kartáčkem, starší zeleninu pak raději oškrábejte.
  • Jakmile na jakékoliv surovině zahlédnete jen známku plísně, nepoužívejte ji. Plísně obsahují toxiny, které jsou pro malé dětské tělíčko nebezpečné.
  • Jednou připravené mléko či pokrm již znovu neohřívejte a nepodávejte.
  • K přípravě kojenecké stravy používejte vodu, která je určená pro kojence.

Domácí nebo kupované?

Otázka, kterou si jistě položila každá maminka. Čerstvě připravený příkrm z kvalitních surovin by měl být první volbou. Každý den ale není posvícení, proto se občas hotové příkrmy mohou hodit. Jako železná zásoba doma, případně na výlet či dovolenou. Kupovaný příkrm ale vybírejte pečlivě. Měl by i vám chutnat a vonět. Výborné a praktické jsou třeba tyto boloňské špagety.

Velmi praktické je také hotové bio hovězí maso ve skleničce, které jen stačí přidat do uvařené zeleniny.

kase01

Kaše nejen na sladko

Mnoho maminek všechny kaše automaticky připravuje ve sladkých variantách. Zkuste ale děti odmalička zvyknout i na slané chutě kaší. Třeba rýžová s brokolicí nebo pohankové se špenátem, jáhlová se sýrem.

Jak příkrmy uchovávat

Nejlepší je samozřejmě vždy čerstvě uvařený příkrm. V rámci úspory času je ale možné dávku uvařeného příkrmu schovat v lednici do druhého dne. Samozřejmě v hygienické skleničce nebo v kelímku s víčkem. Možností je také příkrm zamrazit. V tomto případě se doporučuje rychlost. Po uvaření příkrmu jej co nejrychleji zchladit a uložit do mrazničky.

detske prikrmy03

A opět ta nejdůležitější rada na závěr.

Když ten Váš malý poklad s bryndákem u krku bude jídlo I přes veškerou Vaši snahu bojkotovat, přizvěte si na pomoc ke stolu plyšové pomocníky. Děti milují příběhy a když bude jíst brokolicovou polévku Medvídek Pú, tak třeba také ochutnají.

A pokud chcete nakupovat dětské zboží včetně výživy, plenek nebo drogerie a kosmetiky s dopravou zdarma, vstupte do Rohlíčku a využívejte všechny další výhody.

Rohlik_Rohlicek_1200x628