Jak nepřibrat během Vánoc

- v Rohlíkovo

Vánoční svátky jsou tu a s nimi i hory jídla. Naprostá většina lidí tak vítá nový rok s pocity celkové těžkosti nebo s několika kily navíc. Průměrně prý během vánočních svátků ženy přiberou 3 kila a muži 5.

 

A proto se také v lednu prodá ve fitness centrech nejvíce permanentek a různých zázračných nápojů a pilulek, které mají údajnou schopnost nechat zmizet přebývající tuk takřka přes noc. Když na to půjdete chytře, nepřiberete ani kilo, přitom ochutnáte vše, co tyto tradiční svátky nabízí. Zde jsou základní principy, jak nepřibrat a užít si přitom spousty dobrého jídla i pití.

Dodržujte pauzy mezi jídly

Nechte tělo mezi hlavními jídly pořádně vytrávit. To, že si zaslouží další nášup vám připomene přirozeným pocitem hladu. Pokud budete neustále něco uzobávat, tu vanilkový rohlíček, tu chlebíček co zbyl z večera, tu na chuť štamprle vaječňáku, čokoládový bonbón ze stromečku a na procházku si do kapsy pro jistotu vezmete do ubrousku vánočku slepenou máslem nebo hrst buráků, tak jsou kila navíc jistá.

Past jménem zdravá výživa

Skoro každého zajímá, jak nepřibrat o Vánocích, proto se všude objevují rady, jak na to jít zdravěji. Můžete nabýt dojmu, že když budete jíst převážně zdravé věci jako ovoce, oříšky, zkusíte celozrnné nebo bezlepkové cukroví, jste v klidu. Opak je ale pravdou. Jakmile máme pocit, že je něco zdravé, máme tendence sníst toho více. Třeba v dnešní době oblíbené raw kuličky jsou hotovou kalorickou bombou. Určitě je dobré zařadit do sortimentu moderní cukroví bez bílé mouky a moučkového cukru, je ale zapotřebí držet v paměti, že zdravé neznamená nekalorické.

Luxus na talíři

Dát přednost kvalitě před kvantitou se vyplatí právě o Vánocích. Zkuste je pojmout jako čas, kdy si můžete gastronomicky dopřát. Co je lepší?  Ládovat se od rána do večera pracnami a ujídat po lžících bramborový salát? Nebo si přilepšit a ochutnat to, co si běžně nedovolíte? Kvalitní paštiku, kaviár, uzeného lososa, netradiční sýry, luxusní víno

Co je večer, to se počítá

Když už jste se rozhodli o Vánocích pořádně hřešit, ale ještě to nechcete úplně zazdít, vyberte si tu správnou dobu. Přes den tělo přeci jen vydává nějakou energii a leccos můžete zachránit večerní procházkou. Mějte na paměti, že co “nespálíte”, to se uloží. Večer se kroťte a nájezdy na ledničku raději odsuňte do bílého dne.

 

Naučte se říkat NE

Představte si malého křečka. Jakmile mu podstrčíte něco dobrého, hned chroupe. My ale nejsme křečci. A taky nám nehrozí období nedostatku jídla, abychom si pro jistotu dělali zásoby a snědli na návštěvě to, co by nám jinak stačilo na dva dny. Dopřejte si, ochutnávejte, ale nenechte si vnutit další řízek nebo další nášup cukroví. Máte právo říct NE.

Zkuste to méně kaloricky

Pokud chcete klidné Vánoce, tak raději nezkoušejte vykrajovat tofu do tvaru kapra a dávat do bramborového salátu nízkotučný jogurt. O Vánocích máme rádi tradiční chuťe, tak neriskujte rodinnou hádku. Když ale část talíře zaplníte vždy i nějakou zeleninou, zbyde v žaludku méně místa na kalorické bomby. Některá jídla je zajímavé připravit ve 2 variantách. V Bavorsku se bramborový salát tradičně připravuje bez majonézy. Obsahuje jen cibuli, okurky a speciální kyselý nálev.

Pozor na tekutý chléb

Až polovinu kalorií jsme během Vánoc schopni přijmout ve formě tekutin. Nalévají se limonády a džusy. Stačí si jen připomenout, že 1 sklenka tradiční Coly obsahuje 8 lžiček cukru … Rozhodně také nepodceňte kalorickou hodnotu alkoholu. Dvojka suchého bílého, na kterou jste běžně zvyklí není to samé jako o Vánocích oblíbené sladké tlamolepy. Kromě alkoholu totiž obsahují také tuk a spoustu cukru.

Vánoce v pohybu

Pokud se z běžného pracovního tempa přesunete k filmům na gauč za popíjení svařáku prokládaného vanilkovými rohlíčky, je rovnice jasná. Zde je několik tipů, jak to zachránit.

8 vanilkových rohlíčků = 1 hodina chůze

12 kousků běžného cukroví = 50 minut na běžkách

1 porce smaženého kapra = 1 hodina odhazování sněhu

1 panák vaječného koňaku = 30 minut vytírání

2 chlebíčky se salátem, šunkou a vejcem = 1 hodina sáňkování

Pokud jste čekali nějaký zázračný návod, jak nepřibrat a přitom mít celé Vánoce permanentně nacpané břicho v klidovém režimu, tak se omlouvám :)