Rubriky
Rohlíček Zdraví

Maso v dětském jídelníčku: V jakém věku a kolik bílkovin by měli malí strávníci sníst?

Každý z nás má určitě na konzumaci masa svůj názor. Jeden si den bez masa nedokáže představit, druhý se naopak konzumaci masa obloukem vyhýbá. V jídelníčku dítěte by však maso chybět rozhodně nemělo. V tomto článku se zaměříme především na důležitou roli masa ve výživě a jídelníčku dítěte.

 

Svoje rady, tipy a zkušenosti s vámi sdílí nutriční terapeutka Mgr. Dagmar Pifková provozující dietologickou poradnu Příběh kalorie pro děti i dospělé. Kromě vykonávané praxe v dietologické poradně se věnuje i dalším odborným aktivitám a projektům v rámci prevence nadváhy a obezity.

 

Proč by vaše dítě mělo jíst maso?

Maso je důležitým zdrojem plnohodnotných bílkovin, a pak zejména dobře využitelného železa a vitaminu B12. Tyto látky jsou pro růst a vývoj dětského organismu nepostradatelné. Železo a vitamin B12 mimo jiné hrají významnou roli v krvetvorbě a přispívají tak k prevenci vzniku chudokrevnosti (anemie) u dětí.

Nejen pro děti je maso bohatým zdrojem pro zdraví zásadních nutrientů:

  • Vysoký obsah bílkovin
  • Vitamín B12
  • Železo

Obsah makroživin na 100g masa

Následující tabulka ukazuje obsah vybraných živin v různých druzích masa.

Obsah živin ve 100 g syrového masa
Druh masa Bílkoviny (g) Tuky (g) Sacharidy (g) Železo (mg)
Hovězí kýta 22 1,3 0 1,7
Kuřecí prsa bez kůže 23 1,2 0 3
Vepřová kýta 21 3,2 0 0,7
Králičí stehna bez kůže 21 1,6 0 2,1

Zdroj: Nutridatabáze

Ze zkušenosti z mé nutriční poradny, je u dětí nižšího věku nejvíce oblíbené kuřecí maso, které je dostupné a rychlé na přípravu. 

Kdy začít zařazovat maso a jaká je doporučená porce?

Prvních šest měsíců života dostává dítě dostatečné množství energie a živin z mateřského mléka. Poté už samotné mateřské mléko přestává pokrývat potřebu energie a živin, především železa. Je proto nutné začít za současného pokračování kojení zavádět příkrmy, jejichž součástí by mělo být také maso. To by mělo být dobře uvařené a z počátku by se mělo podávat v množství jedné polévkové lžíce (20 g). Přibližně v osmém měsíci věku dítěte by se měla porce masa navýšit na 2 polévkové lžíce (40 g) šestkrát týdně. Po prvním roce by dítě mělo jíst maso každý den.

Kolik masa a bílkovin by děti měly sníst ?  

Dle doporučení by se denní příjem bílkovin měl odvíjet dle věku. Pro novorozence je dávka bílkovin stanovena na 2,7 g/kg jedince, ve věku 1 roku 1,2 g/kg a u předškolního a školního dítěte 1 – 1,5 g/kg hmotnosti.

Příklad: Váží-li vaše dítě váží 14 kg (průměrná 3 leté dítě), dle jednoduchého přepočtu potřebuje dítě denně sníst alespoň 14 g – 21 g bílkovin. Tuto potřebu bílkovin dítě může naplnit nejen konzumací masa, ale i mléčnými výrobky, luštěninami či konzumací vajíček.

Batole (12-36 měsíců) by mělo sníst 40 g masa, děti předškolního věk (3-6 let)  50-70 g masa. U předškolních dětí je specifický rychlejší růst, a proto je důležité zvětšit příjem živočišných bílkovin. Děti mladšího školního věku mají doporučený příjem maso optimálně kolem 70 g, u starších školních a dospívajících dětí je optimální porce 80 – 90 g masa.

Pár rad, jak správně vybírat a zpracovávat maso a masné výrobky

  • Vždy vybírejte maso čerstvé a libové.
  • Dopřejte svým dětem různé druhy masa od kuřecího, králičího přes hovězí, vepřové až po maso ze sladkovodních a mořských ryb.
  • Masné výrobky, jako jsou párky, klobásy, měkké salámy apod., zařazujte do jídelníčku jen ojediněle kvůli vyššímu obsahu soli a nasyceného tuku. Pokud se jednou za čas rozhodnete pro masný výrobek, vyberte vždy ten nejkvalitnější s nižším obsahem soli a tuku a vyšším obsahem bílkovin. 
  • Maso vždy dostatečně tepelně upravte, abyste zamezili infekci způsobující průjmová a jiná onemocnění. Je naprosto vyloučené podávat dítěti syrové maso.
  • Pro tepelnou úpravu masa volte spíše vaření a dušení. Smažení, pečení, opékání, grilování a uzení používejte v menší míře. Takto upravené maso totiž obsahuje více tuku a nebo zdraví škodlivých látek.

Tipy, co dělat, když dítě maso odmítá?

Není neobvyklé, že některé děti mají ke konzumaci masa negativní přístup. U menších dětí za tím často stojí neochota kousat než samotná chuť maso a u starších dětí spíše vybíravost a nevhodná technologická úprava. K vyřešení těchto problémů mohou napomoci uvedené tipy, které se mi v nutriční poradně osvědčily. 

  1. Vhodná příprava pokrmu
  • maso pomeleme a vytvoříme z něho například masové kuličky, lasagně nebo boloňské špagety. 
  • Maso lze vhodně přidat do pomazánek nebo polévek (masový vývar).
  1. Zvýšení atraktivity jídla
  • Děti můžeme zaujmout přípravou „trendy“ pokrmů z masa, jako jsou například plněné tortily.
  • či ozvláštnit klasické recepty jako je např. řízek. Kdy řízek obalíme místo ve strouhance v kukuřičných lupíncích či ovesných vločkách. Ideální příprava je v horkovzdušné troubě. 
  1. Doplnění potřeby bílkovin
  • Pokud je dítě v odmítání masa neoblomné, je nutné maso nahradit jinými na bílkoviny bohaté potraviny, jako jsou vejce, mléčné výrobky (tvaroh, eidam, …), luštěniny, ořechy. 

Je to na vás

Důležité je, aby rodina šla dítěti v konzumaci a přípravě masa příkladem. Pokud dítě uvidí, že rodičům maso nechutná, je jen otázkou času, kdy dítě začne maso odmítat. A nakonec není nic lepšího než společné stolování, které má velmi pozitivní vliv na vztah dítěte k jídlu.

Užijte si poctivé MASO! nově na Rohlik.cz a připravujte pro sebe i svoji rodinu to nejlepší od českých a moravských farmářů.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.