Rubriky
Inspirace Jak na to? Rohlíkovo Zdraví

7 tipů pro vaši silnější imunitu

blog3

Změna teplot, sychravé počasí, mrazivá rána a chladné večery nám dávají zabrat. Šíří se kašel, rýma i chřipka. Nečekejte, až na vás sednou bacily a raději se proti nim dobře vyzbrojte. Kromě pravidelného pohybu, otužování ve studené sprše a prohřívání těla v sauně, můžete zařadit do jídelníčku potraviny, které vám posílí imunitu zevnitř.

1. Vitamín C

Najdete ho nejčastěji v citrusech. Hojně je obsažen v kiwi, černém rybízu, ale i červených paprikách nebo brokolici. Vitamín C je přírodní antioxidant a je nezbytný pro správné fungování lidského těla. Zvýšený příjem tak posiluje imunitní systém, bojuje proti infekčním nemocem a při sportu pomáhá regenerovat svaly.

Vitamín C dávkujte pravidelně po menších dávkách v průběhu celého dne. Je citlivý na teplotu, proto je nejlepší konzumovat ovoce a zeleninu v syrovém stavu. Při přebytku vitamínu C jej tělo samovolně vyloučí. TIP: Připravte si ráno ke snídani kaši s čerstvým ovocem.

2. Ořechy, luštěniny a listová zelenina

Konzumujte je pro dostatek vitamínů D a E, hořčík a zinek. Ořechy obsahují nenasycené mastné kyseliny, které jsou prospěšné pro zdraví a snižují tak obsah cholesterolu. Vitamín E v nich obsažený je účinný antioxidant, který likviduje volné radikály a zabraňuje tak negativnímu ovlivňování zdravých buněk.

Ořechy mají vysokou nutriční hodnotu. Stačí vám hrst ke snídani nebo jako malá svačinka. Vyhněte se těm soleným. Skvělé jsou např. kešu, mandle nebo vlašské ořechy.

Luštěniny jsou nejzdravější ve formě čerstvých klíčků. Můžete si je naklíčit doma, nebo již koupit hotové. Chutnají výborně do zeleninových salátů nebo jimi posypejte krajíc chleba. Klíčky obsahují enzymy, vitamíny a živiny, které přispívají ke správné funkci orgánů a tím i posílení imunity.

blog6

3. Česnek a cibule

Dva bojovníci proti bacilům. Fungují jako je přírodní antibiotikum díky tzv. allicinu, který má antibiotický účinek. Pomáhá proti chřipce i angíně. A to jak preventivně nebo již při propuknutých nemocech.

Cibule obsahuje vitamíny skupiny B, vitamín C, E, z minerálů pak železo, zinek, síru, fosfor, hořčík, draslík, vápník, sodík, měď a jód.

Česnek zabraňuje vzniku infekcí. Ukrývá vitamín B1, B2, C, v listech pak vitamin A. Česnek posiluje srdce a snižuje krevní tlak, čistí plíce, je dobrý na astma a pomáhá s vylučováním nežádoucích látek z těla.

Opět platí, že byste měli cibuli i česnek jíst nejlépe syrový. Pokrájejte si kolečka cibule do salátu nebo k masu, výborná je ke guláši. Utřený česnek zase dochutí pomazánky nebo domácí topinky.

4. Kyselé zelí a mléčné výrobky

Že imunita vychází z naší vnitřní mikroflóry a správné funkce střev není žádná novinka. Kysané zelí obsahuje ještě mnohem více vitamínů než zelí syrové. Vlivem jakékoliv tepelné úpravy se ztrácí důležité látky. Díky kvašení obsahuje zelí kyselinu mléčnou. Ta se vykytuje také u kysaných mléčných výrobků.

Zelí má vysoký obsah vitamínu C, B, K, E a provitamín A. Dále draslík, železo, vápník, zinek a selen. Snižuje hladinu cholesterolu, má vysoký obsah vlákniny a pomáhá udržovat střevní mikroflóru. Ta je důležitá při boji s nemocemi.

Stejnou službu vám udělají i kysané mléčné výrobky. Dejte si ke snídani kefír nebo zakysanou smetanu místo jogurtu. Naordinujte si pravidelně syrovátka, která jsou napumpovaná vitamíny, minerály a navíc mají pozitivní vliv na zdravou pokožku. TIP: Zkuste si doma vyrobit vlastní pickles.

blog1

5. Ryby a korýši

Losos, makrela a další tučné ryby obsahují důležité omega-3 mastné kyseliny. Ty aktivují bílé krvinky, které bojují proti chřipce. Navíc jsou ryby a mořské plody dobrým zdrojem selenu, který pomáhá bílým krvinkám produkovat proteiny, které zbavují tělo virů. Upečte si lososa se zeleninou nebo z něj připravte doma výborné sushi. Syrový je velmi chutný a bude z něj výborný tatarák.

6. Echinacea 

Echinacea patří mezi nejpopulárnější léčivé rostliny, jimiž lze dodávat tělu důležité a potřebné látky, zvyšující schopnost obrany před viry a bakteriemi. Pro medicínské účely je využívána celá, tedy kořen, květ i list. Echinacea obsahuje  glykoproteiny, polysacharidy, alkamidy, flavonoidy a esenciální oleje. Podporuje tvorbu, funkci a aktivaci bílých krvinek. Bez nich se při boji s bakteriemi a viry neobejdete. Echinacea zvyšuje přirozenou obranyschopnost, urychlují léčbu angíny, chřipky a dalších nepříjemných nachlazení a podporují hojení povrchových ran.  Echinaceu najdete nejčastěji v podobě kapek nebo sirupu.

blog5

7. Superpotraviny

Jsou nabité vitamíny, minerály, živinami a esenciálními mastnými kyselinami.

Goji (kustovnice čínská) je silný antioxidant, posiluje imunitu, dodává energii a snižuje pocit únavy. Buď si občas zobněte její plody, nebo sáhněte po koncentrované šťávě.

Mladý ječmen seženete ve formě prášku. Můžete si z něj připravit nápoj, nebo ho přidat k hotovému pokrmu. Mladý ječmen je považován za nejstarší zelenou potravinu používanou jako doplněk stravy s mimořádným obsahem antioxidantů, vitamínů a minerálů.

Chia jsou drobná semínka rostliny šalvěje hispánské. Jsou významným zdrojem bílkovin, omega 3 mastných kyselin a především vlákniny. Obsahují řadu antioxidantů a minerálních látek – vápník, železo, zinek, draslík, hořčík, fosfor. Charakteristická vlastnost pro tyto semena je výborná schopnost na sebe vázat vodu, proto se hodí do snídaňových kaší nebo nápojů. Připravte si z nich např. chia pudink.

Quinoa je prastará obilnina původem z Jižní Ameriky. Díky obsahu výživných látek je bezlepkovou náhradou rýže. Je navíc i zdrojem rostlinných bílkovin a vhodná tak i pro sportovce.

TIP: Vyzkoušejte některé z našich receptů pro lepší imunitu a při nemoci, nebo se mrkněte sem na rychlou pomoc při nachlazení.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.