Jak na zdravé sladkosti

- v Rohlíkovo
ovocná svačinka

Kamila z blogu Vařila myšička radí, jak na zdravější sladkosti pro děti.

Děti mají rády sladkou chuť už od narození díky mateřskému mléku. Zatímco kyselá chuť může ukazovat na zkvašenou potravinu a hořká zase na jedovatou, je sladká chuť chutí známou a  “bezpečnou”. Pokud žijete někde v horách nebo v uzavřené komunitě, bohatě si vystačíte s ovocem, chleba namažete medem či domácí zavařeninou a máte vystaráno. V běžném provozu moderní civilizace je však téměř nemožné zcela se sladkostem vyhnout. V supermarketech jim je věnováno celé oddělení a pro jistotu jsou cukrovinky naskládané ještě u kasy. V některých školkách dostávají děti bonbóny pod polštář za to, že pěkně spinkaly, na kroužcích za to, že pěkně cvičily.

FullSizeRender_2 (2)

V obchodech se pak kolikrát ani nestačíte rozkoukat a hodná paní prodavačka už vašemu dítěti dává do ruky lízátko na dálku zářící škodlivou brilantní modří. Pak tu máme babičky, tetičky, oslavy, narozeniny, dny dětí, jarmarky, Vánoce, Velikonoce, zkrátka “cukr kam se podíváš”. Pokud je pak mlsání dalších sladkostí běžnou součástí dětského jídelníčku, není se co divit, že mnoho dětí trpí nadváhou. Řešením je nahradit kalorické a nutričně chudé průmyslové sladkosti plné zbytečných aditiv za sladké zdravé svačinky. Možností je spousta.

Čeho je moc, toho je příliš

Ať už se na základě níže uvedených tipů a informací rozhodnete pro jakoukoliv variantu sladkostí či sladkých jídel, mějte na mysli, že pro děti i dospělé není rozhodující jen kvalita potraviny či obsah cukru v ní, ale její celkové množství. Půl snězeného plechu celozrnného koláče z bio surovin rozhodně nikomu neprospěje.

Zdravější alternativy sladkého

sušené ovocné plátky

Sušené ovoce – jak vybírat?

Jedna z nejčastějších rad, jak uspokojit chuť na sladké, zní: “Jezte sušené ovoce”. Rychlý zdroj energie, bohaté na vlákninu, vitamíny a minerály. V principu proti tomu tedy nelze nic namítat. Každá mince má ale dvě strany. Většina kupovaného sušeného ovoce je ošetřeno oxidem siřičitým, který pomáhá ovoci ponechat si jasnou barvu, působí jako konzervant a zabraňuje vzniku plísní.

Zvolte raději nesířené nedoslazované ovoce. Doporučila bych křížaly, které malým dětem chutnají a dobře se jim jí. Můžete si je vyrobit i doma. Pokud vás sušení nadchne, je nejjednodušší pořídit si sušičku na ovoce, občasné akce pak zvládnete s pomocí obyčejné trouby.

Výborné jsou také sušené švestky, které lze namočit, rozmixovat a dosladit s nimi třeba perník.  Lze je také využít, když mají děti zácpu. Rozmixujte pár sušených švestek s kouskem jablka, přidejte trochu kefíru, lžičku lněného oleje a je po problému.

 FullSizeRender_3 (3)

Müsli tyčinky – sladkost a zdravá svačina v jednom

Při koupi müsli tyčinek se vždy zajímejte o složení. Na prvním místě by měly ve složení figurovat ovesné vločky, ne cukr. Snadné je také upéct domácí tyčinky. Můžete libovolně obměňovat ingredience a ovlivňovat množství cukru. Ovesné vločky, oříšky, semínka, sušené ovoce, med, máslo, skořice. To stačí k dokonalému domácímu výsledku.

FullSizeRender_1 (3)

Ovocné fondue

Nejpřirozenějším zdrojem cukru je čerstvé ovoce. Když má sezónu, je třeba využít jeho potenciál na maximum. A snadno z něj připravíte zdravou sladkost jménem fondue. Napichovat na malé vidličky šťavnaté kousky jahod, malin, banánu či hroznů a namáčet je v lahodné čokoládové polevě baví prostě každé dítě. Domácí polevu jednoduše vyrobíte tak, že ve vodní lázni rozpustíte kvalitní hořkou čokoládu a naředíte ji trochou smetany.  

Další tipy na zdravé sladkosti a sladká jídla

Rada na závěr

Jestli jste ještě nezkoušeli dát dítěti do kočárku na pouti cukrovou vatu, tak to raději nezkoušejte. Je to nezdravé, kočárek se do pračky nevejde a tolik vlhčených ubrousků u sebe nikdy mít nebudete :-)

Nakupujte s dopravou zdarma a registrujte se do dětského klubu Rohlíček pro rodiče a děti do 4 let.

Rohlik_Rohlicek_1200x628

 

>>Vstoupit do Rohlíčku<<